16 maart 2015 - 

Responsive én Adaptive design

Smartphone met mobiele website

Op internet zijn legio artikelen te vinden over de vraag wat beter is: Responsive design of Adaptive design. Wij zijn er niet bang voor om stelling te nemen en durven te beweren dat dit appels met peren vergelijken is.


Het aantal apparaten met toegang tot internet groeit al jaren en daarmee ook het gebruik van internet via handzame apparaten. Televisie kijken is tegenwoordig een combinatie van ouderwets kijken, whatsappen via de smartphone en surfen via de tablet. Elektronicagiganten brengen elk jaar verschillende nieuwe tablets en smartphones op de markt en de schermen hiervan worden bovendien steeds groter. Een mobiele site is dus allang geen overbodige luxe meer, maar het platform ervoor verandert ook continue. Hoe zorg je er dus voor dat je website even mee kan?


Responsive design


Reponsive design wordt steeds meer de norm: Een layout die zo is opgebouwd dat deze op elk formaat scherm - van computer tot smartphone - goed te gebruiken is. Vaak wordt Ethan Marcotte aangehaald als bedenker van de term. In zijn artikel uit 2010 beschrijft hij het concept en geeft technische oplossingen om dit te bereiken.


Maar waar Responsive design zich richt op het uiterlijk van de website, gaat het voorbij aan de vraag wat bezoekers van een website verlangen. En dat kan verschillen, afhankelijk van waar iemand is en welk apparaat ze gebruiken. Op kantoor bekijk je bijvoorbeeld het portfolio van een bedrijf om indrukken op te doen, maar ben je naar datzelfde bedrijf onderweg voor een afspraak dan heb je een routebeschrijving nodig.


Adaptive design


En hier komt Adaptive design om de hoek kijken. Het bedenken van de term wordt aan Aaron Gustafson toegeschreven, die in zijn gelijknamige boek beschrijft waarom en hoe websites zich niet naar de browser maar naar de bezoeker moeten aanpassen. Volgens deze denkwijze staat de toegankelijkheid van een site centraal: Inhoud en functionaliteit van de site moeten door iedere bezoeker te gebruiken zijn.


Binnen deze denkwijze past Responsive design perfect! Immers, door met een responsive opmaak zowel groot als klein scherm te bedienen kun je het uiterlijke aspect van deze Adaptive design denkwijze invullen. Maar deze aanpak gaat verder dan alleen de vorm. De bezoeker kan beter bedient worden door de mogelijkheden van browser en apparaat optimaal te gebruiken, zoals het bieden van een routebeschrijving voor mobiele bezoekers. Belangrijk is dat deze extra's de basis van de site niet in de weg staan.


Responsive design kan dus een onderdeel van Adaptive design zijn, maar andersom is niet elke Responsive site automatisch Adaptive. Adaptive design vraagt om een andere manier van denken, want hoe breng je je boodschap zowel op een groot als klein scherm goed over? Een goed uitgangspunt tegenwoordig is daarom "Mobile first": Denk eerst vanuit een website op klein formaat en breidt deze verder uit voor bezoekers met grotere schermen.

 

Softmedia mobile


Wij hebben gekozen voor een mobiele versie van onze eigen website die toegespitst is op de mobiele bezoeker. We denken dat een mobiele bezoeker de website waarschijnlijk vluchtig gebruikt, dus we zijn spaarzaam met de hoeveelheid inhoud. Daarnaast proberen we de mogelijkheden van smartphones optimaal te benutten. Zo bieden we de mogelijkheid aan om ons direct te bellen of mailen en is een routebeschrijving beschikbaar. Ook de navigatie hebben we aangepast en ingericht op gebruik met een touchscreen.


Hoe mobiel is uw website?


Volgens ons is adaptive webdesign op dit moment het hoogst haalbare om tegemoet te komen aan de ontwikkelingen in elektronica en de veranderende behoeften van internet gebruikers. De mogelijkheden voor mobiel zijn eindeloos en het is dan ook een uitdaging om hier effectief gebruik van te maken. Als u dit goed aanpakt biedt een website nieuwe mogelijkheden en kansen voor uw organisatie en een voorsprong op uw concurrenten.


Samen met u kijken we graag de behoeftes van u en uw doelgroep, zodat uw site hier perfect op aansluit. Wij kunnen u adviseren op welke manier u uw doelgroep zo goed mogelijk kunt benaderen. Meerdere wegen leiden naar Rome, dus we spreken het graag een keer met u door zodat we samen hier de antwoorden op vinden.

Neem contact met ons op

 

Terug naar blog